middagar med parisare

Den här resan är verkligen annorlunda mot vad alla mina andra varit. Till Montpellier, Marne-la-vallé och Bryssel åkte jag för att lära mig mer franska, men som alla som varit på utbytesstudier eller liknande vet, så umgås man med de som man har mest gemensamt med; de andra utbytesstudenterna. Men NU har jag redan lyckats vända trenden! Igår följde jag med min vän Ludo (han som hjälpte min fixa lägenheten) på middag med ett gäng studiekamrater till honom, det blev god mat och många goda skratt. Imponerade av min franska bestämde de sig för att jag nu även bör lära mig paris-slang, så det blev många nya ord under kvällen. Vet inte hur många av dem som fastnade men när jag hör dem nästa gång så kanske!

Idag har jag ätit middag med tjejen i lägenheten, hennes pojkvän och två vänner, också detta mycket trevligt. Fortsätter jag i den här takten kommer jag få otroligt mycket ut av de här månaderna språkmässigt! =)

Annars har dagen varit lugn, tog en välbehövlig sovmorgon. Sen en timmas promenad då jag för första gången sen jag kom hit i söndags kunde se mitt kvarter i dagsljus! (Kom hit första gången på en kväll, går till jobbet innan solen gått upp och kommer hem när den gått ner). Då jag bor nära Paris yttre gräns har detta område inte alltid tillhört Paris utan en gång varit en egen liten by. På min promenad hittade jag samhällets gamla kyrka och ett litet torg. Det härliga med det här området är att det är mer av parisarnas Paris än turisternas. Här finns inte en turist så långt ögat når vilket är jätteskönt. Ser dock fram emot att åka in till centrum snart, men det får vänta lite till då jag ska plugga som en galning imorgon. Har ett skriftligt arbete kvar att skriva till Bryssel, och det måste bli klart i veckan som kommer, för sen kommer Nathalie, och sen Gustav.

Här är det lilla torget jag hittade under promenaden:

Förövrigt saknar jag min sambo nått väldans. Jag tycker han ska ta med sig katten och flytta hit ett tag nu, för i Paris har man ju inget emot att vara =)

god natt på er där hemma i kylan!

fullt ös...

... är det här nere i ljusets/kärlekens/baguetternas stad.
Och arbetuppgifterna börjar redan hopa sig på praktiken, men jag gillar det. Hanterar det på ett annat sätt än när det hopar sig med skoluppgifter. Då blir det mest prestationsångest och trötthet, men nu blir jag mest peppad! Hoppas det kommer fortsätta så i resten av mitt yrkesverksamma liv =)

Idag har jag fått lära mig ett nytt datasystem, där jag sitter och uppdaterar adressuppgifter till återförsäljarna, typisk praktikgöra egentligen, men det har varit roligt då jag hittat och poängterat saker som fattats/stått fel och som det var tacksamt att jag hittade!
Och så har fixandet fortsatt inför en kurs i det nya datasystemet som jag ska gå, och lösenord och acces-uppgifter trillat in för mitt tillfälliga uppdrag som WebInformationManager. Så ska praktikantuppgifterna och event-medhjälpandet hinnas med också, nästa vecka är det teskörning av lastbilar och möte för 120 pers ute på en testbana i närheten av Versaille, där jag ska närvara och hjälpa till, och så är det förberedandet inför mässan i Lyon, puh! =)

Här har ni två kort från lägenheten, det första är på vardagsrummet, det andra på mitt sovrum. Vi har heltäckningsmattor, vilket kan tyckas fult, men för mina iskalla fötter passar det alldeles utmärkt att tassa runt på =)



Första tentaresultatet har kommit från Bryssel, vilket bestod av en klarad franskatenta, skönt.

Nu blir det kvällsdusch!
Bonne soirée mes amies!


för trött för ett långt inlägg..

...men för nyfikna kan jag meddela att dagen har gått bra och jag är full med information och trött som bara den. Telefonsamtalen jag var så nervös inför igår kommer ant. först imorgon, och förövrigt är jag nu tydligen en av få (typ den enda) på VolvoTrucks France huvudkontor som vet hur man uppdaterar intranät och franska hemsidan med ny info då jag fick utbildning i det idag av en dam som varit ansvarig för det t.om idag, men nu slutar, så jag tar tillfälligt över! Vilket var väldigt uppskattat. Står nu även själv med på intranätet som marketing assistent!

Dagarna blir riktigt långa då jag går hemifrån vid 7.00 och kommer hem ca 19.30!
Så nu blir det vila!
Återkommer imorgon med bilder på lägenhet och mer info!
Kramar

I Paris!

Nu är jag här, i denna härliga stad!

Torsdag till Söndag summeras såhär:

- Torsdagen:
Hemresan gick inte så smidigt som vanligt, på säkerhetskontrollen var personalen säker på att jag hade en kniv i väskan, på Kastrup visade det sig att en av mina incheckade väskor inte lämnat Bryssel (den kom till Halmstad dagen efter), och sen ställdes mitt tåg från flygplatsen in. Men dagen slutade med att jag fick träffa kärleken och var lycklig. 
- Fredagen: Supermysig frukost med pappa och syster på SOHO i Göteborg, lika mysig och produktiv shoppingdag på stan (4 blusar på rea och en stor resväska inhandlades) och sen ännu mer mys hemma på Stabbegatan med mor, syster och pizza.
- Lördagen: Quality-time med Gustav och katten hemma i Halmstad. Vinterpromenad, konståkningsEM på tv och god gustav-lagad mat.
- Söndag: Med snyft och tårar säger jag ännu en gång hej då till G. Parisresan går smidigt. Varmt välkomnande i nya lägenheten av nya rumskompisar, en gammal vän, pasta lagad av en italienare och vin på detta. Installerar mig i rummet i en lägenhet som är SÅ mycket bättre än Bryssel-lägenheten. Visst finns det saker som kunde vara fräshare, men på det stora hela är det en varm och ombonad lägenhet där jag redan trivs! =)
Några bilder från en kvällspromenad i fina Halmstad:



Så kom måndagen och praktiken, och hjälp va nervös jag var i morse. Först över att hitta dit, sen över vad som skulle hända där. Att ta sig dit gick smidigare än väntat, det blir totalt 2 metros, 1 tåg och en personalbuss, men det tog en timma och var lätt att hitta. När jag kom fram visade det sig att alla trodde jag skulle komma imorgon (vilket jag inte skulle, de hade fått fel info bara). Men det gick bra ändå =)

Har instalerat mig vid mitt skrivbord, fått passerkort, matsalskort, fast telefon och imorgon kommer datorn.
Arbetsuppgifterna kommer bli många och av varierande karaktär, men det får jag berätta om allt eftersom. Kan börja med att berätta att från och med imorgon ska jag ta emot samtal och mail och styra upp ankommande personal till ett event i Lyon. Vilket jag även ska delta i, så i mars åker jag på tjänsteresa 3 dagar till Lyon =) Telefonsamtalen oroar mig... men jag hoppas jag kommer klara det. Vill helst svara i telefonen att jag är praktikant från Sverige, så de inte skrattar mig rakt i ansiktet när jag inte förstår vad de säger :P

Söta tofflor som italienskan tyckte jag skulle ha på mina små fötter (texten: De Små - har det bra i värmen):


Nu är jag HELT SLUT och ska snart sova!
Godnatt!


sista tentan skriven!

Så var det klart! Alla tentor är skrivna! Jag ska fortfarande skriva och lämna in ett arbete i februari, men det gör jag på annan ort!

Städningen och packningen är så gott som färdig, och imorgon kl 10 flyger jag. Helgen kommer bli intensiv. Från Bryssel till Halmstad (till snabbvisit i GBG) till Paris. På fyra dagar. Jag ser fram emot varje delstop och börjar bli så smått nervös inför slutdestination Paris!


Jag har funderat lite de senaste dagarna på vad jag kommer sakna från den här terminen i Bryssel. Har i princip bara kommit på tre saker:
-De fina vännerna jag träffat här
-Den nästan ständiga doften av belgiska våfflor!
-Den härliga känslan man får när man går igenom EU kvarteren

Bryssel är en bra stad, men i kombination med hysteriska Erasmus-studenter och tuffa studier i omotiverande miljö.... blev det sådär.

Det ska bli så skönt att lägga böckerna åt sidan för ett tag, skaffa mig arbetslivserfarenhet på kontorstider, ha bättre studentekonomi, och njuta av en av världens finaste städer.
Det har varit en kämpig termin, jag har lärt mig mycket, på många plan. Ångrar definitivt inte att jag åkte, men i princip har ingenting riktigt blivit som jag förväntade mig. Men jag åker härifrån en smula klokare och med om möjligt ännu större uppskattning för vad jag har där hemma. Kärlek, stöd, organisering och bekvämligheter.

Mitt belgiska sim-kort har jag gett till Johanna, så hör av er till mitt svenska vanliga nummer om ni vill. Återkommer snart med franska numret.

Föresten har ni väl inte missat att det är EM i konståkning? Som kan ses live på SVT-play. Fina grejer det.

Nu ska jag sova så gott så gott =)
God natt!


lite ljus i tentaplugg-slitet...

... fick jag bokstavligt talat igår när jag äntligen, efter 4½ månad i lägenheten i Bryssel, och med fem dagar kvar, fick taklampor i mina två rum! Gör en stor skillnad ska jag säga! Synd att jag inte kan njuta av det så länge bara!

Idag har jag suttit med Therese och pluggat på ett café intill parlamentet. Cafét var till en början fullt med barnfamiljer och vi var lite oroliga att det inte skulle gå att läsa, men konstaterade snart att de söta barnen bara var trevligt störande istället för alla pratande studenter  som finns i vårt "tysta" bibliotek.

Cafét hade ett lite roligt system för att beställa. Man får en lista i sitt eget namn, med allt vad cafét har att erbjuda på, sen kryssar man för i listan vad man vill beställa, lämnar den till kassan och sen kommer personalen ut med beställningen. Sen har man denna lista hela tiden man är där, så kan man beställa mer från den, och när man sedan ska gå får man betala för allt man kryssat i på listan. Käckt tycker jag!

Imorgon har jag franskatenta, det borde nog gå ok tycker jag, ska bara trycka in lite fler verb i huvudet och sen är jag redo.

Tack för alla stöttande samtal och meddelanden! Jag klarar de sista dagarna med er hjälp!



talande video...

Byt ut ordet armén mot Bryssel så har ni ganska exakt hur jag känner mig just nu!




waterloo

kom precis hem från en tripp till Waterloo där jag fikat med familjen C och lämnat tillbaka alla sängkläder och kuddar jag lånat av dem under terminen. Där ute har man det bra, rent och snyggt och ordning är det. Jag förstår att man trivs där!

Annars har jag verkligen ingenting nytt att berätta, jag går till skolan på morgonen, pluggar, äter baguetter, dricker min petit latte, pluggar mer, kollar på nån rolig you-tube film med tjejerna och skrattar lite, pluggar mer, och går hem på kvällen, sover. så kul är det :P

och ränkar dagarna gör jag.
6 dagar till Halmstad.
9 dagar till Paris.

O för övrigt går jag inte på Växjö Universitet längre utan på:
Växjö Universitet och Kalmar Högskola har slagit ihop sig och bildat LinnéUniversitetet.

nu blir det tillbaka till böckerna en stund!
snart är jag fri.

kramar!

Scientia vincere tenebras...

... eller "med vetenskap vinner man över mörkret".
Detta är Université libre de Bruxelles motto och även texten på min nya universitetströja. Vad tycker ni?

Jag hoppas desperat att den ska ge mig lite motivation i tentaplugget!

under en bro i Paris...

...kommer ingen av mina vänner att bo då både Nathalie och Beccs/Alexandre har hittat lägenheter till våren i Paris nu, och bäst av allt är att vi alla kommer vara i relativt samma del av stan, hemskanes käckt! (ordet hemskanes har jag fått från min söta farfar...men då han flytta till himlen för ett år sedan tänkte jag nu föra traditionen vidare!)

titta så bra:

nej då...jag längtar inte ;)
13 dagar...
men först en helg hemma med älsklingen... (största lyckan)
och innan dess två tentor till...
och en veckas förberedelser inför dem...
det är svårt att hålla koncentrationen uppe nu...
puh.


snö på campus

Såhär fint var det på Campus igår efter att ha snöat en hel dag. Vinterkänslan är på topp då det ser ut såhär utanför och känslan tar jag med mig in, då mitt rum fortfarande är läskigt kallt och jag dagen till ära pluggar under duntäcket och med mössan på.

Igår kväll var jag och vännerna iväg och åt thai-mat på en mycket trevlig restaurang där maten var god och billig, inredningen jättemysig och thai-kyparen mycket förtjust i de fyra svenska tjejerna som pratade franska, fast roligast var tydligen när jag beställde Pad Thai Kai och tydligen uttalade det lite lustigt vilket jag fick höra varje gång han kom tillbaka till vårt bord. Roligt att man kan glädja :P

Och tänk vad det kan göra gott med mat som man slipper laga själv, och en öl på det. Har idag lite nyvunnen energi som jag lägger på att spontanplugga på en historiatenta jag inte varit säker på om jag skulle göra eller inte förut och inte pluggat en minut på, men nu kör jag en spurt och läser allt på en dag och så får vi se om jag klarar något imorgon, man kan ju alltid prova =) 

önskar er en trevlig söndag!

godmorgon


idag snöar det i bryssel, mysigt! Här ser ni mig i mina berömda kines-ögon, som jag förövrigt fick beröm för förra veckan igen...inte mina vackra ögon..utan mina vackra KINESögon! skumt.



vill gärna...

...berätta om något mysigt som jag gör denna fredagskväll... men tyvärr gör jag inget mysigt alls, pluggar, slappar och är en smula ensam...så istället kommer här en liten berättelse om vad jag SKULLE gjort om jag varit hemma i Halmstad..

klockan 19.55...
tänder jag lite ljus... favoriten Yankee Candle Kiwi tänds såklar, tillsammans med en massa värmeljus på kakelugnen och på tv-bänken...


sen hade jag krupit ner under min favoritfilt, en blå hysteriskt mjuk filt som det är vilda diskussioner om där hemma...
sen hade jag ropat på de här två:

som hade gjort mig sällskap i soffan (filten är för övrigt den som Hancock lagt beslag på på kortet)
Gustav hade öppnat en Mariestad, och jag laddat upp med julmust, vi hade öppnat en påse chips och G's favoritdipp väl kyld hade ställts på bordet..

sen hade vi tittat på de här två herrarna...

...jag och G försöker samla poäng, Gustav fuskar litegrann ;) och jag överraskar med att kunna (gissa) något jag knappt visste själv att jag kunde...

Vilken kväll!
Man har det allt bra! Trots att det är i tankarna ibland...
Trevlig kväll önskar jag er!


självdiciplinen...

...är obefintlig just nu.. men jag jobbar på det..

(Ni som är totalt ointresserade av konståkning kan sluta läsa nu!)
i väntan på att diciplinen ska infinna sig skänker jag en tanke till Team Convivium och Team Boomerang som imorgon tävlar VM-kval nummer två. Hoppas på ännu ett fint guld till seniorerna och framförallt till juniorerna som jag hoppas visar en riktig klassskillnad ner till andraplatsen. Hejja hejja.

i brist på videos på årens program kommer här mitt absoluta favvoritprogram i herrklassen, Alexei Yagudins "Mannen med järnmasken" på OS 2002. Visst är det riktigt gammalt, och visst har utvecklingen sen dess gått i rasande fart framåt, men det struntar jag i, det här är ändå bäst!!


jag ryser varje gång!

à bientôt,

jag fryser...

...och nu går det inte att höja värmen mer i lägenheten :S

såhär skulle man kunna säga att jag känner mig just nu:



Imorgon blir det nog till att sitta i bunkerbiblioteket iallafall... där är ju varmt.

Niclas: det är tack vare dig jag skriver igen, blev inspirerad när jag såg att du börjat igen =) Jag kommer följa din blogg med glädje och en gnutta avundsjuka! Inga tentaresultat än, eller ska jag vara ärlig kan jag inte logga in och kolla...har glömt mitt lösenord :P men jag tror inte de hunnit rättas ännu ändå, när resultat kommer skriver jag de här..om jag kan me :P

Jenny: där har vi en tjej med humor som uppskattade mitt bull-skämt =) hejja dig! när drar de in reserabatterna? res innan om du hinner! =) skypa imorgon eftermiddag/kväll? hälsa make och hund-token!

Emma: Internationell personrätt lät ju intressant...de andra är jag inte så säker på :P Klart du ska komma och hälsa på! Det löser vi =) Lycka till med kursstarten och kämpa på min kloka nästan jurist!


bunkerbiblioteket...

...kallar jag bibblan här, en otroligt oinspirerande miljö som jag inte fömådde mig till att gå till idag. Den som byggde det har mycket att lära sig av lilla Växjö skulle jag villja påstå:

tänk att det skulle krävas en termin i Bryssel för att uppskatta Växjö! Ser fram emot lite hårt slit i bibblan på Växjö Campus till hösten när kandidatterminen skall avslutas!

tycker ni det är mycket skrivande om skolan och lite annat? det är bara för att det är det som präglar min vardag såhär i tenta-tider.. men håll ut...om 2½ vecka är jag i världens mest fantastiska stad Paris och minglar med gamla kära vänner och jobbar med lastbilar! blir det andra bullar!! (croissanter)



välbehövlig sovmorgon...

...blev det idag, och sen har dagens sällskap varit:



- Te, som behövdes för att få upp värmen efter promenaden till skolan
- Lisa, som höll mig sällskap i läsandet, te-drickandet och klagandet över hopplösa tentor
- Emile Durkheim, ny bekantskap...från 1800-talet, funderade över sociologi och hamnade i min bok..vad han egentligen sa har jag inte riktigt fått klart för mig ännu...
- Max Weber (eller som professor Desmarez säger: Max WäääbööööR), även detta ny bekantskap... efter några dagars tentaplugg hoppas jag veta vad de egentligen kom på...

Här i mitt rum är det kallt som bara den, isolering är inte belgarnas starka sida.. Men hemma har jag förstått att det är snökaos och minus tio ute.. så jag ska inte klaga... fast ni kanske har bra värme inomhus iallfall...?

jennifer: jepp den stora boken var det! och tack för stödet =)

nu ska jag ringa muraregatan,
bonne soirée et à demain,


7 veckor senare...

... och så vaknar min blogg till liv igen!
Som jag har pluggat. Och därför haft väldigt lite att skriva om. Det skulle isåfall vara vad jag läst under dagarna... men det vill jag helst skona er från.

I nästan 3 veckor var jag hemma över jul och nyår. Även då präglades nästan varje dag av plugg. Men jag fick även lite härliga dagar med släkt och vänner och kärleken såklart.

Tagit väldigt få kort tyvärr men här är några fina stunder iallafall:


finaste fina syster

gustav och louise hemma hos morföräldrarna på juldagsmiddag

hockey på heden med goa gubbar

det blev visst lite väl mycket choklad i jul... här fantastiskt goda belgiska praliner från Pierre Marcolini

Nu är jag tillbaka i Bryssel och har redan skrivit mina två första tentor. Första tentan var katastrof då jag bara kunde svara på en av två frågor, besviken på mig själv för att jag lagt ner så mycket tid på att förbereda mig och ändå inte skrev bättre, och besviken på läraren för att han ställde en enligt mig orelevant fråga för kursen.

Andra tentan, som jag skrev idag, gick däremot mycket bättre så där fick jag mig en självförtroendekick inför veckans fortsatta läsning.

Puss på er!


RSS 2.0