Spanat in skolan

...har jag gjort idag. Jag var på ULB:s campus och kollade in lokalerna lite inför måndag så jag vet vart jag ska gå. Huset där vår introduktion sker var väl inte det tjusigaste, och där inne kändes det som en större version av min högstadieskola. Tegelväggar, långa korridorer och anslagstavlor. Men nu jämför jag ju faktiskt med Växjö, som är ett väldigt nybyggt och fräsht universitet. ULB är ju trots allt mycket äldre, så det är ju inte konstigt om det märks på lokalerna. Det fanns även några nybyggda hus där, och mitt favorithus, A huset. Jag  tror inte vi kommer ha några lektioner där, det är nog mest en administrativ byggnad nu. Men kolla in det här:


A-huset!



Nyare skolbyggnader


                 
                                                   Huset där jag har introduktion på måndag :S


Efter mitt besök på campus försökte jag hitta min gata där min kommande lägenhet ligger. Detta var lättare sagt än gjort då jag bara hade en busskarta och inte vägkarta! Men efter mycket om och men hittade jag fram till min blivande lya: 

                                      
                        På fjärde våningen ska jag bo, ett loftrum tror jag det blir, syns inte på bilden.


Nu på kvällen hade familjen C gäster, och jag satt med vid bordet och åt god mat. Mamman i familjen jobbade på EU:s svenska representation i Bryssel! Så jag passade såklart på att fråga lite om arbetet där. Jag fick en sån kick av att höra berättas om alla saker jag bara läst om i kurslitteraturen innan och som nu här i Bryssel blir verklighet! Jag hoppas att det är sånt här som kommer få mig att hålla uppe inspirationen och motivationen den här terminen.

Nu är jag jättetrött och tänkte släcka lampan och sova,




Kommentarer
Postat av: Mikael Benzow

Tjenamoss! Oj - va` mycke Du har bloggat, o kul att Du har det bra. Det har inte vi för vi är sjuka - alla är eller har just varit kraftigt förkylda. Jag blev idag - skulle åkt till Holland o Skottland men fick ställa in.

Läste att Du ätit anka på restaurant - det skall man akta sig för! Jag fick "kampylobakter" av anka på restaurant i ... Bryssel, för 2 år sedan! Fågelkött är väldigt känsligt, o med minsta lilla oaktsamhet i köket blir det kampylobakter i köttet och restautrantgästerna sjuka. En av mina kollagor fick det på Chateaux Margot i Frankrike ett år innan jag - han blev av med 7 kilo (vilket han inte behövde). Så ett gott råd är att avstå från att äta fågel på restaurant. Ät det hemma istället där du själv bestämmer hur du hanterar och tillreder det.

Söndagsmarknad i Bryssel: du kan gå på Sablon (mitt inne i stan) där de säljer massa roliga saker o en del fina oxå.

Må gott o studera mycket - hälsar Din morbror.

2009-10-12 @ 19:57:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0