Kursval, kursval.. och så lite fyrverkerier!

Ojoj, nu var det visst några dagar sedan jag skrev, jag som skulle skriva minst varannan dag tänkte jag. Men har inte haft så mycket kul att berätta, så då lät jag bli ;)

Ok vad har då hänt sen sist. I fredags var jag på en föreläsning som hette Sociologie de l'administration (administrationssociologi), men det visade sig inte vara nån kurs för mig då läraren malde på fort som attan med om en massa saker jag aldrig läst om förut, och inte kunde hänga med i. Så den fick jag ta och stryka ett streck över i min kursplanering.

Sen fick jag resultatet från mitt andra franskatest som placerade mig i niveau avancé 1 (första avancerade gruppen). Fanns även en lite svårare avancerad grupp men det kändes skönt att få chansen att repetera lite franska och inte bara lära mig helt nytt då jag verkligen känner av att det var länge sen jag läste. Min grammatik är ganska obefintlig just nu :P

Denna dag fyllde min kära mamma år (37 år precis som hon gjort de senaste 14 åren..) :P Så jag fick prata på skype med mor och farföräldrar på släktkalaset, mycket lustigt när de inte riktigt försod var kameran var eller var man skulle prata! =) Sen var det middag hemma hos Henrietta i stan med en Erasmusfolk och en liten utgång efter detta.

Lördagen hade jag en fixardag igen, tvätta handla och sånt som ska göras men inte hinns med under veckan. På söndagen åkte jag och några vänner in till centrum och tittade på en invigningen till ett stort torg som renoverats. Det var en show på två timmar med fyrverkerier, dans, och musikuppträdanden. Här kommer lite bilder:


Sverige, Italien, Tyskland och Schweiz väntar på invigningen


Lisa & Jag


Konfetti


Mer konfetti

Fyrverkerier


Och en jätteläcker ljusshow


I måndags började franskalektionerna, som verkar vara en riktigt bra och behövlig kurs, men trevliga kursare dessutom. Sen provade jag en föreläsning i Aktuella politiska problem i centraleuropa, vilken också visade sig vara kanonbra. Tredje och sista föreläsningen för dagen var dock det sämsta jag någonsin varit med om. I 1½ timma satt vi och lyssnade på en kvinna som satt framme vid katedern och läste innantill i sina papper om Antropologisk politik. Hon pratade fruktasvärt långsamt och konstigt och jag konstaterade efter några minuter att hon inte kan ha haft "alla hästar i stallet". Det var t.om folk som gick mitt i föreläsningen, då förstår ni hur dåligt det var, för det ska mycket till innan man reser sig upp och går mitt i. Så den blev också utsuddad i planeringen. Kvällen spenderade jag och Therese på Pizza Hut med fet mat och upprörda känslor över kursvalen. Allt de senaste dagarna har i princip kretsat kring dessa val, som är nästan omöjliga att få ihop. Men jag hoppas på att det snart löser sig!!

Blev mycket skola nu, inser att det kanske inte är det roligaste att läsa om, men det är allt som snurrar i mitt huvud just nu (förrutom Gustav som inte verkar vilja sluta snurra i mina tankar heller).

Har iallfall två besök på g, både Frida och Mattsson kanske dyker upp i oktober! Det ser jag så fram emot!
Trivs fortfarande kanonbra i lägenheten och pratar faktiskt ganska mycket franska om dagarna, och det går ganska bra, även om den inte på långa vägar är så bra som den ska bli!!

Godnatt alla fina!




Kommentarer
Postat av: Emma

Härligt att det blivit bättre! Jag håller oxå på nu o funderar på ev. utbyte, Strasbourg fanns det att välja. Jag funderar o funderar. Vi jurister struntar i att resa oss o gå från en tråkig föreläsning, vi lutar bara huvudet bakåt o tar en powernap till föreläsingen är klar, då kan man rkna av den som pluggtid när dagen är slut! ;) Bisous ma belle

2009-09-23 @ 07:39:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0