City tour

Efter många timmars vandrande och bussåkande inne i Bryssel vill jag hävda att jag nu har lite bättre koll på staden jag ska spendera minst 5 månader i!

Jag tog tåget in till stan på förmiddagen, och efter att ha irrat omkring en stund i stan insåg jag att jag vet överhvudtaget ingenting om den här staden. Så jag hoppade på en turistbuss, vilket jag snart insåg inte var en sån bra idé, då trafiken inne i stan är helt galen och köerna på de stora vägarna var så långa att jag inte ens såg slutet på dem. Till stor del tror jag det beror på att det byggs om precis överallt i stan, men också att alldeles för många tar bussen istället för publika transportmedel, det sitter en person i varje bil, och väldigt få bussar och spårvagnar syns på gatorna. Så bussturen som skulle ta 1,5 timma tog 3 timmar och när jag kom av bussen var jag mest irriterad och trött.

Ex. på den galna trafiken:


MEN, under turen fick jag trots allt se väldigt många av Bryssels största sevärdheter och viktiga monument och byggnader. Efter bussturen tog jag en lång promenad och hittade många fina ställen på egen hand, som jag hoppas jag kommer hitta tillbaka till trots att jag inte riktigt hade koll på var jag var hela tiden :P Oundvikligen jämför jag väldigt mycket med Paris när jag traskar omkring på gatorna, och i början kände jag mest att Bryssel är ingenting i jämförelse med vackra vackra vackra Paris. Men efter att ha traskat runt lite upptäckte jag stadens egen charm, det är faktiskt riktigt fint här! Jag fastnade speciellt för tre olika saker i stan, vilket jag tänkte visa er i bilder:


Här finns massa mysiga gallerior och gränder med massvis med mysiga butiker och tjusiga chokladaffärer. Imorgon tänker jag nog åka in och sätta mig på något mysigt choklad-café (!!) och dricka varm choklad och äta praliner :D



Här finns också massor med jättetjusiga hus och andra byggnader. De två husfasaderna på de översta bilderna är från Grand Place, Triumphbågen är en gåva till belgiska folket från Kung Leopold (som för övrigt verkar varit inblandad i varenda stort monument i stan), och sista bilden är katedralen.



Sist men definitivt inte minst är alla gigantiska och supermoderna höghus m.m. Det lustiga är också att precis mitt emot dessa nybyggda hus ligger jätterisiga hus som ser ut att falla ihop när som helst, väldigt stora kontraster!


Så, där fick ni en litet guidad tur =)

Och äntligen har jag fått prata franska! Det är så underbart med utmaningen att prata franska och försöka få fram de man vill säga så snyggt som möjligt...och när man sedan lyckas... bekräftas att man faktiskt kan och det visar hur bra det var med alla de där franskaföreläsningarna och tentorna jag slitit så hårt med!

Nu regnar det här och jag tänkte sätta mig och läsa lite, och ringa G =)
Godnatt!



Kommentarer
Postat av: Jennifer

Åh, vad läckert! Je suis jalouse!

2009-09-04 @ 08:16:34
URL: http://jsomijennifer.blogg.se/
Postat av: Jenny

Åh vad coolt! Blir så sugen på ett besök...

Skulle inte du ringa mig? GÖR DET! ;) Jag ringer ju polisen har jag ju sagt!

2009-09-04 @ 18:32:22
URL: http://wappadou.blogspot.com/
Postat av: Frida

Hej! Vad härligt och spännande att vara i Bryssel, ser ut som om du klarar dig galant! jag skall övertala warren om att vi skall ta oss en weekend i bryssel senare i höst! kramar

2009-09-04 @ 19:51:03
Postat av: Christine

Härligt att lära känna staden! Fint var det, även om Bryssel aldrig kan mäta sig med Paris... Men jag förmodar att EU gör staden mer intressant! KRAM

2009-09-06 @ 14:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0